fun awards

19 09 2010

Brugge – Voor het tweede jaar op rij organiseert Fun de Fun Awards. Het bijzondere aan deze speelgoedprijzen is, dat ze niet gekozen worden door een jury die belangen heeft in de branche, maar door een échte vakjury van 150 kinderen en hun ouders. Fun nodigde zo’n 50 gezinnen uit om op zaterdag 11 september speelgoed te testen in het Boudewijn Seapark in Brugge. De winnaars van de Fun Awards worden bekend gemaakt op dinsdag 21 september in Brussel.

8 categorieën, 8 winnaars
De kinderen en hun ouders testten 36 verschillende stukken speelgoed. Fun heeft leveranciers en fabrikanten uitgenodigd een selectie te maken uit hun assortiment om deel te nemen aan de verkiezing. Er was speelgoed van bekende fabrikanten als Clementoni, Mattel, V-tech, Nintendo, Microsoft, PlayStation, Lego, Playmobil, Hasbro, Asmodée, 999 Games, Studio 100, Silverlit, Ravensburger, Smart, Bandai, MGA Entertainment, Upper Deck, Stadlbaurer, Smoby en Sablon. Zo waren er onder meer de nieuwste trein van Lego, de Paper Jamz gitaar van Wowwee en de Vlaamse primeur van de Microsoft Kinect.

Het geselecteerde speelgoed werd opgedeeld in 8 categorieën: Babyspeelgoed (0-3 jaar), Jongensspeelgoed (3-6 jaar), Jongensspeelgoed (7-12 jaar), Meisjesspeelgoed (3-6 jaar), Meisjesspeelgoed (7-12 jaar), Gezelschapsspellen (tot 6 jaar), Gezelschapsspellen (vanaf 6 jaar) en Multimedia (vanaf 3 jaar). Per categorie wordt er één Award toegekend.

Testen is spelen
Fun neemt de evaluatie van het speelgoed zeer ernstig. Daarom werden op zaterdag 11 september een vijftigtal gezinnen uitgenodigd naar het Boudewijn Seapark in Brugge om er alle speelgoed te testen. Gedurende twee en een half uur mogen de kinderen en hun ouders het speelgoed testen, ermee spelen, eraan voelen, het uit elkaar halen, … en het vervolgens beoordelen. Kinderen krijgen maar één vraag: ‘vind je dit leuk speelgoed?’ Met een cijfer van 1 tot 5 geven ze aan hoe leuk ze het vinden. De ouders beoordelen het speelgoed op speelwaarde, vormgeving (kleur, materiaal, duurzaamheid), originaliteit/vernieuwing en prijs-kwaliteitverhouding.
Alle punten worden samengeteld en van beiden wordt het gemiddelde genomen. De beoordeling van kinderen en van de ouders weegt even zwaar op het eindresultaat. Zo geven ouders en kinderen hun mening over het speelgoed dat dit najaar in de winkelrekken ligt.

“Het is niet altijd gemakkelijk om speelgoed te kiezen. “Ouders, grootouders, familie en kennissen staan vaak met de handen in het haar. De Fun Awards zijn een leidraad bij de keuze van leuk speelgoed. Immers, andere consumenten hebben het speelgoed getest en beoordeeld”, besluit Bart Coeman.

De winnaars van de Fun Awards worden bekend gemaakt op een persconferentie op dinsdag 21 september in Brussel.

Advertenties

Acties

Informatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: